Praca zdalna zaczęła zyskiwać na znaczeniu jeszcze przed wybuchem pandemii. Jej pojawienie się znacząco zintensyfikowało jednak ten trend, przenosząc służbowe biura w domowe pielesze. Jak skutecznie szukać zatrudnienia w dobie tzw. home office?

Personalizacja i podszlifowanie CV

Chyba nikt nie wyobraża sobie szukania pracy bez przygotowania CV. Podesłanie dokumentu prezentującego wykształcenie i doświadczenie zawodowe stanowi zwykle podstawowy warunek każdego procesu rekrutacyjnego. W dobie pracy zdalnej sytuacja ta nieco się jednak komplikuje.
Wskutek pandemii wiele portali branżowych zostało wręcz „zalanych” ofertami od osób poszukujących zatrudnienia. To zaś sprawia, że aby spełniły swoją rolę, muszą wyróżnić się na tle setek czy tysięcy innych zgłoszeń.
Jak przygotować efektywne CV w dobie pracy zdalnej? Oferty zamieszczone na portalach branżowych – niezależnie od tego, jakiej dziedziny czy stanowiska dotyczą – posiadają zwykle sprecyzowane oczekiwania i wymogi. Cała sztuka polega na tym, aby uwzględnić je w dokumencie aplikacyjnym – tak, by pokazać, że zależy nam na konkretnym stanowisku, nie zaś jakiejkolwiek pracy.
Spersonalizowane CV nie musi więc prezentować wszystkich szczegółów Twojej kariery zawodowej. Przeciwnie — powinno koncentrować się jedynie na wybranych aspektach, istotnych dla stanowiska, o które się ubiegasz.

Przeszukiwanie różnych miejsc publikujących ogłoszenia

Pierwszym krokiem, jaki wykonuje większość osób szukających ofert pracy – zdalnej czy tej w biurze – jest odwiedzenie portali publikujących ogłoszenia. Jest to oczywiście słuszne posunięcie, warto jednak podejść do niego kompleksowo.
Nie znalazłeś na wybranej stronie internetowej żadnej interesującej oferty? Odwiedź więc inną, a za nią kolejną i tak do skutku. W swoich poszukiwaniach uwzględnij zarówno portale dobrze Ci znane, jak i takie, które odwiedzasz po raz pierwszy. Nie ograniczaj się przy tym wyłącznie do nich.
Oprócz popularnych stron publikujących wszystkie oferty pracy zdalnej, zajrzyj również na portale branżowe. Nieocenionym źródłem informacji mogą być również agencje pośrednictwa pracy. Często publikują one ogłoszenia bezpośrednio na swoich stronach internetowych, stąd warto zajrzeć również na nie. Nie zapomnij o portalach społecznościowych. W dobie pracy zdalnej oferty pojawiają się na nich znacznie częściej, niż wcześniej.

Aktywne nawiązywanie relacji

Znalazłeś już interesujące ogłoszenie, wysłałeś CV i czekasz na kontakt ze strony rekrutera? O ile jeszcze do niedawna takie podejście by wystarczyło, obecnie to zdecydowanie za mało. Nieocenioną rolę odgrywa dziś budowanie sieci kontaktów i nawiązywanie relacji z pracodawcami.
Dobrym pomysłem może tu być założenie lub zaktualizowanie profilu zawodowego w serwisach typu LinkedIn. Działanie takie pomaga wyróżnić się na tle innych kandydatów i łatwiej dotrzeć do potencjalnego pracodawcy. Posiadając w kontaktach specjalistów z branży, możesz przykładowo liczyć na ich rekomendacje, zwiększające Twoją atrakcyjność jako kandydata.
Publikacja specjalistycznych treści pozwoli Ci zaś ukazać się w roli eksperta, zaangażowanego i szczerze zainteresowanego branżą. To natomiast w przypadku pracy zdalnej jest szczególnie ważne. Rekruterom ciężko bowiem zbadać motywację pracownika podczas kilkunasto- czy nawet kilkudziesięciominutowej rozmowy rekrutacyjnej.

Znalezienie satysfakcjonującego stanowiska w dobie pracy zdalnej nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Warto jednak pamiętać o tym, że obecnie proces rekrutacji uległ zasadniczej zmianie. Dzisiaj pracę znajduje ten, kto przejmuje inicjatywę – już na etapie szukania ofert.

Udostępnij