Temat wysokości wynagrodzenia w ofertach pracy wraca jak bumerang. Kwestie wynagrodzeń w ogłoszeniach rekrutacyjnych to temat ważny i dyskutowany od lat. Kandydaci są w grupie chwalącej pomysł, pracodawcy podchodzą do niego z rezerwą.
Wyobraź sobie
• chcesz kupić dom, przez kilka miesięcy przeglądasz oferty, a gdy znajdziesz tę najciekawszą, jej cenę poznasz nie w ogłoszeniu tylko tuż przed podpisaniem umowy;
• jesteś na zakupach, idziesz do kasy i dopiero tam okazuje się, że cena jest niewspółmierna do tej, którą planowałeś przeznaczyć na zakup.
Oba przykłady pokazują, że cena ma znaczenie. W GP People jesteśmy wielkimi zwolennikami podawania budżetów. Widzimy w tym korzyści.
• Oszczędność czasu, która pozwoli ci przeprowadzić proces szybciej. Z reguły dostaniesz mniej aplikacji, ale będą one bardziej dopasowane do potrzeb rekrutacyjnych. Ci, na których cię nie stać, nie wyślą CV.
• Możliwość dotarcia do kandydatów, którzy nie poszukują aktywnie pracy. Ich uwagę przykuwa możliwe wynagrodzenie, a to już może skłonić ich do rozważenia zmiany miejsca pracy.
• Wyróżnienie się na tle innych pracodawców, którzy wynagrodzeń nie podają.
• Większa dystrybucja ogłoszenia. Ogłoszenia z proponowanym wynagrodzeniem są chętniej udostępniane w sieciach społecznościowych. Publikacja stawek może wzbudzać komentarze, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Bądź gotowy na konwersację. Jednocześnie pamiętaj, że komentarze podbijają zasięg twojego ogłoszenia.
• Employer Branding, czyli możliwość zaprezentowania się jako transparentny i szczery pracodawca. Działa to zarówno na potencjalnych kandydatów, jak i obecnych pracowników.
Sprawdź możliwości
Decydując się na upublicznienie oferowanego wynagrodzenia:
Podaj minimalną kwotę wynagrodzenia, jaką uważasz, że pracownik mógłby zarabiać. W ten sposób unikniesz spotkania z osobami, które nie będą zainteresowane wykonywaniem pracy za zaproponowaną przez ciebie stawkę
Podaj widełki płacowe – ostateczna wysokość wynagrodzenia zostanie ustalona indywidualnie z poszczególnymi kandydatami, w zależności od ich umiejętności i wykształcenia.
Nie podawaj wynagrodzenia – brak informacji o wynagrodzeniu będzie lepszy niż umieszczanie standardowych zwrotów 'atrakcyjne wynagrodzenie, czy 'motywacyjna pensja’, które nic nie wnoszą.
Przekonaj się
Jeżeli dotychczas nie podawałeś w ogłoszeniu wysokości proponowanego wynagrodzenia i nie mogłeś znaleźć odpowiedniego kandydata na wolne stanowisko, sprawdź, czy podanie informacji o pensji nie sprawi, że twoje ogłoszenie będzie cieszyło się większym zainteresowaniem. Pamiętaj przy tym, aby – poza wynagrodzeniem – podać inne korzyści wiążące się z wykonywaniem pracy. Poinformuj o tym potencjalnych kandydatów, aby otrzymać dokumenty aplikacyjne od najlepszych.
[przeczytaj też: Zagrożenia podawania wysokości wynagrodzenia w ofercie pracy]